Hoe kun je in tijden van de uitdagingen die het Coronavirus met zich meebrengt, toch onderwijs en jeugdhulp in kleinschaligheid organiseren? En aandacht hebben voor een goed en passend dagprogramma? Voor jeugdhulp- en onderwijsprofessionals in de regio Amsterdam betekende dit: lesgeven in kleinschalige groepen (3-4 jongeren), in korte tijd aangepaste roosters realiseren mét een integraal dagprogramma en héél slim omgaan met de beschikbare ruimten binnen je instelling.

Onderwijsinstellingen leveren hierbij extra mankracht om onderwijs in kleinschalige groepen mogelijk te maken. Binnen de aangepaste roosters werden onderwijs, huiswerkbegeleiding, sportactiviteiten en creatieve workshops gecombineerd. Jeugdhulpprofessionals pendelen heen en weer om ervoor te zorgen dat kinderen en jongeren op de juiste tijd op de juiste plek zijn en alsnog een zo goed mogelijke basis houden. Een uitdaging, maar wel één waarin door partijen intensief wordt samengewerkt aan het versterken en vergroten van zoveel mogelijk passende ondersteuning voor jongeren. En er wordt volop van elkaar geleerd.

Meer weten over hoe je specialistische jeugdhulp in het (speciaal) onderwijs kan vormgeven? Lees dan ook eens dit rapport over hoe jeugdhulporganisaties, onderwijsinstellingen, samenwerkingsverbanden en de gemeente in de regio Amsterdam samen werken aan het organiseren van passend onderwijs voor kwetsbare leerlingen in het regulier onderwijs, speciaal onderwijs en in de gesloten jeugdzorg.

Heb jij ook een voorbeeld van hoe onderwijs en jeugdhulp in kleinschaligheid geïntegreerd kunnen worden? Deel deze dan via #stroomop of mail naar [email protected].

@Bouke Spigt @Angela Terng

#stroomop #onderwijsinkleinschaligheid #stroomopwaartswerken