Nu live: StroomOP, de podcast voor steeds betere jeugdhulp. In deze nieuwe serie gaan we op zoek naar hoe we kinderen met complexe problemen de juiste steun en begeleiding kunnen geven, waardoor ze stevig in het leven kunnen staan. Ook willen we leren wat ervoor nodig is om complexe problemen zo veel mogelijk vóór te blijven. We maken een vervolg op de reeks afleveringen van vorig jaar, die je nog steeds kunt beluisteren op de site van de BGZJ. 

Ook zoeken we in deze serie uit hoe de hulp aan kinderen, jongeren en hun ouders beter kan. Wat is er voor nodig om hun leefwereld centraal te stellen en aan te sluiten op hun behoeften? Hoe kunnen we ondersteuning en zorg zó organiseren dat zorgprofessionals geen hokjeshulp geven, maar samenwerken? Hoe krijgen we het voor elkaar dat jongeren en hun ouders niet verdwaald raken in een doolhof van instanties en professionals, maar gemakkelijk de hulp vinden die ze willen?In zes afleveringen zullen twaalf bevlogen jeugdhulpverleners vertellen hoe de hulp eerder, beter, passender en liefdevoller kan. Hoe we stroomopwaarts kunnen werken. De podcast wordt gepresenteerd door Malou van Hintum (wetenschapsjournalist).

Aflevering 1: Professionele nabijheid; inleven in jongeren en kunnen meebewegen, maar hoe dan? 

Nabijheid is er letterlijk zijn, tussen de jongens en meiden, maar wel op een professionele manier, vertellen Halil Osman en Eva Mulder. Halil Osman is jeugdzorgwerker bij Via Almata, een instelling voor gesloten jeugdzorg en Eva Mulder is programmaleider Academische Werkplaats Risicojeugd.

Je hebt er kennis voor nodig, vaardigheden en aanleg. Je moet kunnen meebewegen met jongeren en je in hen kunnen inleven. Zelf goed in je vel zitten. Maar professionele nabijheid is geen onemanshow; de hele organisatie en iedereen die er werkt, moet ervan doortrokken zijn. Collega’s, staf, bestuur. Directe feedback, regelmatige intervisie en een open cultuur maken een nabije manier van werken een stuk gemakkelijker, leggen Halil en Eva uit. En dat is precies wat jongeren willen en nodig hebben.